Vergi Hukuku
Vergi; Devletin veya vergilendirme yetkisine sahip kamu tüzel kişilerinin, kamu hizmetlerini karşılamak üzere kişilerden mali güçlerine göre karşılıksız, cebri, kanunilik ilkesi çerçevesinde aldığı parasal yükümlülüklere denir.

Vergi Hukuku, girift yapısıyla sıklıkla danışmanlık ve temsil ihtiyacı duyulan alanlardan birisidir. Yabancı yatırımcılar bakımından da gittikçe önem kazanmaktadır. Devletin kamu gücüne dayanarak elde ettiği vergiler ve bunun yanı sıra resim, harç ve şerefiye gibi kamu gücüne, cebre dayanan diğer kamu gelirleri de geniş anlamıyla Vergi Hukukunun içinde yer alır.

Vergi Hukuku Kamu Hukuku içerisinde yer alır. İdarenin ‘zor kullanarak’ aldığı bir bedeldir. Bu nedenle sıkı denetime tabi ve aynı sıkılıkta ilkelere sahiptir. Mevzuatı da oldukça geniştir. Temel düzenlemesi 213 sayılı Vergi Usul Kanununda yer alır. Bununla beraber Anayasal dayanağa sahiptir ve Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun’da da düzenlenme alanı bulmuştur. Anayasa’nın 73. maddesinde “herkes, kamu giderlerini karşılamak üzere, malî gücüne göre, vergi ödemekle yükümlüdür” denilerek vergilendirmeye Anayasal nitelik yüklenmiştir.

Ülkemizde ticari ve ekonomik gelişmelerle beraber en çok değişime uğrayan ve giderek karmaşıklaşan bir alandır Vergi Hukuku. Uygulamada yaşanan sıkıntılar ve uygulayıcıların hatalı işlemleri yahut vergi borçlularının ihmalleri sonucu birçok uyuşmazlık bu alanda doğmaktadır.

Vergi borçlusu, üzerinde doğan vergiyi kamu alacaklısına ödemek zorunda olan kişidir. Vergi borçlusunun vergi borcunu ifa etme görevi (maddi görev) yanında, defter tutmak, beyanname vermek, bildirimlerde bulunmak gibi (usuli görev) çeşitli görevleri de vardır.

Herhangi bir vergi borcunun doğması için önkoşul, yasallık ilkesinin gereği olarak bir vergi yasası hükmünün bulunmasıdır. Somut vergi ilişkisi vergiyi doğuran olay ile başlar.

Vergilendirme süreci verginin tarhı, tebliği, tahakkuk etmesi ve tahsil aşamalarından oluşur. Bütün bunlar kendi özel düzenlemeleri olan karmaşık ve kendi içlerinde çeşitliliğe sahip aşamalardır. Hukuki danışmanlık hizmeti kendini en çok burada gösterir. Ayrıca Vergi Hukukunda kanuni, idari ve yargısal süre çeşitleri söz konusudur. İlgili sürelere riayet edilmemesi halinde kişiler büyük hak kayıplarına uğrayabilmektedir. Vergi Hukuku bu nedenle en çok hukuki danışmanlık ve avukat takibi gerektiren alanlardan birisidir.

Bunların yanında mükelleflerin vergi durumlarına göre yasalardan kaynaklanan bazı yükümlülükleri de bulunmaktadır. Örneğin defter tutma yükümlülüğü bunlardan birisidir. Mükelleflerin kanuni yükümlülüklerine uymamaları hali için yaptırımlar düzenlenmiştir.

Türk Vergi Hukukunda mükelleflerin tabi olduğu bir çok vergi türü söz konusudur. Ülkemizde servet üzerinden, gelir üzerinden, mal ve hizmet üzerinden alınan vergiler başta olmak üzere çeşitli vergilendirme politikaları yürütülmektedir.

Vergi Hukuku kapsamında suçlar ve cezalar düzenlenmiştir. Bu düzenlemeler Vergi Usul Kanununda yer almıştır. Burada Vergi Mahkemeleri sanki Ceza Mahkemesiymiş gibi yargılama yapmakta ve suç tespit edip cezaya hükmetmektedir. Vergi Mahkemeleri İdari Yargı teşkilatı içerisinde yer alır. Herhangi bir vergi cezası kişi için söz konusu olduğunda Vergi Mahkemelerinde dava açmak suretiyle hem tahakkuk edecek verginin hem de cezaların ortadan kaldırılması talepli hak arama süreci başlatılabilmektedir.

Türkiye’de dava ama yeteneğine sahip herkes kendi dava sürecini yürütebilmektedir. Ancak İlgili süreçler oldukça karmaşık yapıdadır ve hata yapılması halinde telafisi zor zararlar doğabilmektedir. Buna binaen Vergi Hukuku davaları ve bu alandan doğan yöneltilecek talepler, uzlaşma görüşmeler vb. süreçler hukuki destek ihtiyacını zorunlu hale getirir.

Mıhcı Hukuk Vergi Hukuku alanında ne yapar? Mıhcı Hukuk & Danışmanlık olarak yerli ve yabancı müvekkillerimizin Vergi Hukukundan doğan her türlü ihtilaflarına hızlı ve etkin çözüm arayışı içerisindeyiz. Her verginin ayrı ayrı kanuni düzenlemelerinin olması ve mevzuattaki hızlı değişim kişilerin veya şirketlerin ilgili süreci takip etmelerini zorlaştırmaktadır. Bu nedenle vergi yükümlüsü müvekkillerimize Vergi Hukukunda deneyim sahibi avukatlarımız aktif danışmanlık hizmeti vermektedirler.

Vergi Hukuku Alanında Verdiğimiz Hizmetler

1. Düzeltme ve Vergi Cezasına İtiraz Davalarının Takibi
  2. İdarenin Sorumluluğu ve Tazminat (Tam Yargı) Davalarının Takibi
  3. İdari Para Cezaları, İtiraz Süreçleri ve İptal Davalarının Takibi