Şiddetli Geçimsizlik Nedeniyle Boşanma

Türk Medeni Kanununun 116. maddesinde düzenlenmiş olan evlilik birliğinin temelden sarsılması nedeni genel bir boşanma sebebidir. Halk dilinde şiddetli geçimsizlik nedeniyle boşanma olarak adlandırılmaktadır.

Zina, terk, akıl hastalığı,  onur kırıcı davranış vs. gibi özel nedenlerin sınırı belirli iken hangi durumların evlilik birliğini temelden sarsacağı ve şiddetli geçimsizlik olarak değerlendirileceği önceden bilinemez. Bu değerlendirme somut olaya göre yapılır.

Ailenin toplum içerisinde aldığı önemli rol sebebiyle kanun koyucu evlilik kurumunu korumak istemektedir. Bu nedenle de boşanmayı belirli şartlara bağlamıştır. Buna göre eslerden en az birisi boşanmak için dava açmalıdır veya her ikisi anlaşmalı boşanma olarak boşanma davası açabilir. Boşanma nedeni kanunda belirtilen özel veya genel sebeplere dayanmalıdır. Son olarak da boşanma kararı ancak hakim kararıyla mümkün olur.

Şiddetli geçimsizlik nedeniyle boşanma olarak bilinen boşanma sebebini düzenleyen kanun maddesine göre ortak hayatı sürdürmek eslerden beklenemeyecek düzeyde ise her iki es de bu sebebe dayanarak boşanma davası açabilir. Eğer davacı daha kusurlu ise davalı esin itiraz hakkı bulunmaktadır. Fakat bu itiraz somut olayda hakkın kötüye kullanılması oluşturuyorsa ve evlilik birliğinin devamının davalı ile çocuklar açısından korunması bir değer taşımıyorsa hakim yine de boşanmaya karar verebilir.

Uygulamada en çok karşılaşılan dava sebebi olan şiddetli geçimsizlik nedeniyle boşanma nedenine dayanarak dava açabilmenin şartları şunlardır :

• Evlilik birliğinin aldığı hasar ortak hayatın devam ettirilmesini taraflardan beklenemeyecek düzeye getirmelidir. Bu hasar her somut olayda başka olabilmektedir. Fakat evlilik birliğinin aldığı her hasar için bu sebebe dayanarak boşanma davası açılamaz. Bu hasar belli bir ağırlıkta olmalı ve bu ağırlık evliliğin devamını taraflar için çekilmez kılmalıdır. Durumun ne ağırlıkta olduğunu ve olayın boşanma sebebi olarak sayılı sayılmayacağı hakimin takdiridir.
  • Affedilen davranışlar şiddetli geçimsizlik sebebine dayalı boşanma davası için kullanılamaz.
  • Geçimsizlik sadece bir eş için de geçerli olsa bu dava açılabilir. Her iki es için de çekilmez olma şartı aranmamaktadır.
  • Bu boşanma sebebine dayanmak için davalı esin kusurlu olması şart değildir. Kusurun önemli olduğu durum davaya yapılacak itiraz hakkında kendini gösterir.

Yargıtay kararlarına göre eşi dövmek, eşe iftira atmak, sürekli içki içmek,  esle alay etmek gibi eylemler şiddetli geçimsizliğe delalet eden eylemlerdir. Bu örnekler sınırlı değildir ve hakim eylemi değerlendirerek şiddetli geçimsizliğin olup olmadığına karar verecektir.

Boşanma avukatı ücreti ise avukatlık asgari ücret tarifesine göre belirlenir.

1. 9 Nisan 2016

Kolay gelsin avukat bey, Boşanma ile ilgili bir sorum olacaktı. Eşimden şiddetli geçimsizlik nedeniyle boşanmak istiyorum ama o boşanmak istemiyor. Sürekli eve içkili geliyor bana ve çocuklara şiddet uyguluyor. Çocukların önünde bana küfür ediyor. Ben boşanmak istiyorum dediğimde yine şiddet uyguladı ve boşanmak istemediğini söylüyor. Ne yapmalıyım. artık katlanamıyorum. Bende son çare boşanma avukatı bulmak kaldı.

• 10 Nisan 2016

Serpil Hanım, öncelikle aile içi şiddete maruz kaldığınız için üzüldüğümüzü belirtmek isteriz. Anlattığınız durumlar mevcut ise şiddetli geçimsizlik nedeniyle boşanma davası açma ve boşanmaya karar verilmesini isteme hakkınız var. Ayrıca maddi manevi tazminat ve nafakalar da talep edebilirsiniz. Daha sonrasında da yani boşanma davası sonrası mal paylaşımı konusu gündeme gelebilir.